AIR YANG DICEMARI MANUSIA

Air merupakan sumber kehidupan di bumi ini. Komposisi Bumi yang sebagian besar terdiri dari air sangatlah seimbang dengan jumlah manusia yang terus bertambah tiap tahunnya. Air di bumi terdiri dari 97% air laut dan 3 % air tawar. Dari 3% air tawar ini , 75% terdapat dikutub , berupa salji 24%, berupa air tanah 0,3% terdapat di danau-danau, 0,065% sebagai butir air atau lengas tanah, 0,035% diatmosfer (awan, kabut,embun) dan 0,03 berupa air hujan. Air merupakan zat yang mutlak diperlukan oleh mahluk hidup . Tubuh manusia kira-kira 65% terdiri dari air. Manusia memerlukan air untuk keperluan hidupnya serta kegiatan lainnya seperti : pertanian, perikanan, industri dan lain-lain. 
Akibat kejadian alam yang seperti ini, telah membuat manusia buta akan air, manusia kurang menjimatkan penggunaan air, dan tidak sengaja telah melakukan pencemaran air di seluruh dunia. Semakin banyaknya jumlah manusia di bumi ini semakin tinggi angka pencemaran air di Bumi semakin tinggi. Pencemaran air yang terjadi di seluruh dunia akan membahayakan makhluk hidup lain seperti haiwan dan tumbuhan yang juga memerlukan air. Setiap hari aktiviti manusia yang menggunakan air, pasti akan selalu mengakibatkan pencemaran air. Mulai dari aktiviti seharian seperti mandi, mencuci, kemudian aktiviti perindustrian yang menghasilkan sisa buangan yang dapat menyebabkan pencemaran air hingga terjadinya banyak kemalangan akibat kesalahan manusia yang terjadi di laut.
Ini ditambah lagi dengan limpahan sisa dari kilang pada setiap hari melalui aktiviti perindustrian. Sebenarnya setiap tumpahan minyak pasti sudah diketahui tentang impak yang dihasilkan pada manusia dan persekitarannya, para pemimpin juga telah mewajibkan setiap limpahan sisa buangan kilang ditapis terlebih dahulu sebelum langsung dibuang ke laut. Namun masih saja ramai yang tidak ambil peduli, kononnya kos yang mahal. Akibatnya, banyak air sungai di dunia, khususnya di Malaysia selalu tercemar. Ribuan ikan mati. Banyak penduduk sekitar sungai yang diserang berbagai-bagai penyakit akibat limpahan minyak dan bahan sisa buangan. Padahal masyarakat masih ramai yang menggunakan air sungai untuk aktiviti seharian seperti mandi, mencuci dan memasak.
Di laut kita akan menjumpai kapal-kapal tankgki besar yang setiap harinya membawa minyak yang menjadi komoditi perdagangan antarabangsa, dan hampir setiap tahun juga pasti terjadi kemalangan yang menyebabkan jutaan tan minyak yang diangkut oleh kapal-kapal ini tumpah ke laut.

No comments:

Post a Comment